Διαδικτυακή έκδοση της κοινότητας των Ιησουιτών στην Ελλάδα / ISSN 2945-1736

EDITORIALΤεύχος 1126

Τεύχος 1126

Τεύχος 1126

Μέγεθος Κειμένου-+=

Υπάρχει, στ’ αλήθεια, κάποια ιδεολογία που ονομάζεται «καθολικός φεμινισμός»; Ο όρος δεν είναι απόλυτα ακριβής, αλλά για διευκόλυνση όλων, θα χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον όρο. Η Καθολική Εκκλησία δεν έχει ειδικά πολιτικά προγράμματα για τις γυναίκες. Μιλάμε μάλλον για ένα χριστιανικό μοντέλο που εφαρμόζει την συμπληρωματικότητα γυναικών και ανδρών, μιλάει για τη συνεργασία τους και τις διαφορές τους, όπως και για την ισότητά τους. Στην καθολική ανθρωπολογία, λοιπόν, τα δύο φύλα είναι ίσα. Ταυτόχρονα είναι διαφορετικά και συμπληρώνουν το ένα το άλλο, και όχι μόνο με τη βιολογική έννοια, αλλά και πνευματικά, και γενικά στη ζωή. Ακόμη πιο θεμελιώδης είναι η σχέση ανάμεσα στα δύο φύλα στην ίδια τη χριστιανική ζωή: η σχέση ανάμεσά τους στοχεύει στη μίμηση του Χριστού μέσω της αυτοπροσφοράς και της υπηρεσίας προς τους άλλους. Πρόκειται για ένα ιδανικό που δεν συνειδητοποιούμε στην καθημερινή ζωή, όπου οι σχέσεις μας σημαδεύονται από τον ανταγωνισμό και τις συγκρούσεις.

Η σημαντική απόκλιση του καθολικού φεμινισμού από τον κοσμικό, θύραθεν, φεμινισμό, στις διάφορες μορφές του, οφείλεται στη διαφορετική τους αφετηρία, δηλαδή στο βασικό νόημα που αποδίδεται στην ανθρώπινη ζωή και στην ανθρώπινη ύπαρξη. Εάν γίνει αρκετά κατανοητή ποια είναι η αφετηρία αυτή στον καθολικισμό και πώς ο καθολικισμός αντιλαμβάνεται τον άνθρωπο, άνδρα και γυναίκα, τις σχέσεις και τους ρόλους τους, τότε μπορεί να γίνει κατανοητός και ο λόγος που δεν χρειάζεται η συζήτηση γύρω από τον φεμινισμό να είναι τόσο πολωμένη και πολεμική. Αυτό δεν σημαίνει ότι ο κοσμικός φεμινισμός δεν αγωνίζεται για προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και για ζητήματα με τα οποία συμφωνεί και ο καθολικός φεμινισμός.

Υπάρχει, επίσης, και το εξής ερώτημα: συμβαδίζει ο φεμινισμός με τη χριστιανική πίστη; Μπορεί μια γυναίκα να είναι και χριστιανή και φεμινίστρια; Παρόλο που τα δύο μοιάζουν να έρχονται σε σύγκρουση, η απάντηση είναι θετική. Ο φεμινισμός δεν έχει μόνο μία όψη, και, σίγουρα, δεν είναι μόνο «ο αγώνας κατά της πατριαρχίας», «το δικαίωμα στην ελεύθερη σεξουαλική ζωή, στην αντισύλληψη και στις εκτρώσεις», «ο σεξισμός» και άλλα συνθήματα που ακούγονται τόσο συχνά στις μέρες μας. Ο φεμινισμός έχει σημαντικές κατακτήσεις και χωρίς αυτόν, η θέση των γυναικών σήμερα θα ήταν πολύ χειρότερη. Αλλά και η χριστιανική πίστη δεν σημαίνει καθεστώς υποταγής ούτε και θρίαμβος κάποιας πατριαρχίας, παρόλο που, δυστυχώς, οι καταχρήσεις εξουσίας υπήρξαν και εξακολουθούν να συμβαίνουν στην Εκκλησία όπως και στην κοινωνία.

Κοσμικός φεμινισμός και χριστιανικός φεμινισμός: ποιες είναι οι κατακτήσεις τους, πώς συγκλίνουν και πώς διαφέρουν οι δυο τους; Είναι καλό να ξεκαθαρίσουμε, λοιπόν, για ποια πράγματα μιλάει ο ένας φεμινισμός και για ποια ο άλλος, ώστε να έχουμε μια σαφέστερη εικόνα αυτής της θεωρίας που τόσο πολύ διαποτίζει την κοινωνία, τον κοινωνικό λόγο, τις συζητήσεις των ανθρώπων σήμερα, τα ΜΜΕ, τη γυναικεία λογοτεχνία και τις ταινίες… Δεν είναι απαραίτητο φεμινισμός και χριστιανισμός να αλληλοαποκλείονται, αλλά από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να γνωρίζουμε με σαφήνεια ποιες θέσεις του κοσμικού φεμινισμού αποδέχεται και ποιες όχι ο χριστιανικός φεμινισμός.

Χριστιανικός Φεμινισμός

Η Υπαπαντή – Η αφιέρωση του Ιησού στον Ναό