Διαδικτυακή έκδοση της κοινότητας των Ιησουιτών στην Ελλάδα / ISSN 2945-1736

EDITORIALΤεύχος 1131

Τεύχος 1131

Τεύχος 1131

Μέγεθος Κειμένου-+=

Ως τηλεθεατές, ως χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ως ακροατές και ως αναγνώστες του Τύπου, έχουμε εθιστεί στις συγκρούσεις και στην πόλωση. Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι εκτιμάμε την αλήθεια, εκτός κι αν αυτή βάζει ορισμένους σε άβολη θέση ή απειλεί την εξουσία τους και το κύρος τους εκθέτοντας τα αμφισβητήσιμα λόγια ή τη συμπεριφορά τους. Κάποιες φορές οι δημοσιογράφοι γίνονται αποδέκτες περιφρόνησης από την κοινωνία, όπως και ο κλήρος ή οι πιστοί λαϊκοί. Η αλήθεια δεν γίνεται πάντοτε εύκολα αποδεκτή. Είναι όμως το πρώτο χρέος της δημοσιογραφίας. Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η αξία μιας σωστής καθολικής δημοσιογραφίας που στηρίζεται σε στέρεους κανόνες ηθικής και δεοντολογίας.

Το πρώτο μέλημα της δημοσιογραφίας είναι να αναζητά την αλήθεια. Στο τελικό προϊόν της δημοσιογραφικής εργασίας, όμως, συμβαίνει πάντοτε αυτό; Όχι στις περιπτώσεις που τα όρια ανάμεσα στους σχολιασμούς, στις προσωπικές γνώμες του δημοσιογράφου και στις ιστορίες που παρουσιάζει στο κοινό είναι δυσδιάκριτα. Με το μένος που ορισμένες φορές η κοσμική δημοσιογραφία αντιμετωπίζει την Εκκλησία, η αλήθεια χάνεται. Ή, χωρίς απαραίτητα να υπάρχει τέτοια πρόθεση εκ μέρους των κοσμικών δημοσιογράφων, δεν είναι δυνατό να αναζητηθεί πλήρως επειδή απουσιάζουν κάποιες προϋποθέσεις, κυρίως η σφαιρική γνώση γύρω από ζητήματα της Εκκλησίας.

Η σχέση της κοσμικής δημοσιογραφίας με την Εκκλησία μοιάζει συχνά με σχέση συγκρουσιακή. Μερίδα των κοσμικών ΜΜΕ δείχνει να στρέφεται συστηματικά κατά της Καθολικής Εκκλησίας, καθώς δεν κατανοεί τη διδασκαλία της και τον τρόπο που λειτουργεί. Όμως η Καθολική Εκκλησία αναγνώρισε πολύ νωρίς τη σπουδαιότητα και τον ρόλο της δημοσιογραφίας, που την βλέπει ως ένα ιερό καθήκον. Και δεν είναι απορίας άξιο. Η καθολική δημοσιογραφία έχει το ίδιο καθήκον με την κοσμική: την αναζήτηση της αλήθειας. Οι αρχές σύμφωνα με τις οποίες λειτουργεί δε διαφέρουν από εκείνες της κοσμικής δημοσιογραφίας. Έχει όμως και την ιδιαίτερη ευθύνη να δίνει προτεραιότητα στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και να προάγει την ενότητα, την ειρήνη και τη δικαιοσύνη, συνεισφέροντας έτσι στο κοινό καλό.

Γιατί είναι, λοιπόν, απαραίτητη η εκκλησιαστική δημοσιογραφία; Ακριβώς για να ξεκαθαρίζει παρανοήσεις και να θέτει ορισμένα γεγονότα στη σωστή βάση, δίνοντας κι ένα ορθό πλαίσιο στο κοινό ώστε να κατανοήσει καλύτερα κάποια γεγονότα που αφορούν στην Εκκλησία. Συμπληρώνει, δηλαδή, και διορθώνει όσα η κοσμική δημοσιογραφία παραλείπει. Προσφέρει σωστή ενημέρωση σε όσους, πιστούς και μη, ενδιαφέρονται για τα πράγματα της Εκκλησίας, και σε όσους προσπαθούν να αποκτήσουν γνώση γύρω από αυτήν. Ανακαλύπτει τις φωνές που πρέπει να ακουστούν και δίνει φωνή σε εκείνους που δεν ακούγονται ποτέ, ιδιαιτέρως στους φτωχούς και περιθωριοποιημένους, όπως το επιτάσσει η κοινωνική διδασκαλία της Εκκλησίας και το καθήκον της να σέβεται κάθε άνθρωπο, αποφεύγοντας οτιδήποτε μπορεί να καλλιεργήσει τη μισαλλοδοξία.

Στο τεύχος αυτό διαβάζουμε για την κοσμική δημοσιογραφία και τα εμπόδια που αντιμετωπίζει στην ορθή κάλυψη θεμάτων που αφορούν στην Καθολική Εκκλησία. Ενημερωνόμαστε για τον τρόπο με τον οποίο η καθολική δημοσιογραφία λειτουργεί και καλείται να υπηρετεί τον άνθρωπο και το κοινό καλό. Και βλέπουμε γιατί η Καθολική Εκκλησία θεωρεί τη δημοσιογραφία ύψιστης σπουδαιότητας πολιτισμικό αγαθό, ενισχύοντας τα επιχειρήματα που θέλουν την καθολική δημοσιογραφία μια δυναμική και στρατευμένη δημοσιογραφία για την οικοδόμηση ενός πιο αλληλέγγυου κόσμου.

Περιεχόμενα 1131

Εκκλησία και Δημοσιογραφία

Άγιος Λουκάς Ο Ευαγγελιστής, Άγιοι Ιούδας Θαδδαίος Και Σίμων Ο Ζηλωτής, Απόστολοι

Ειδήσεις

Βιβλιοπαρουσίαση: Ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας στη Βόρειο Ελλάδα. Το Αποστολικό Βικαριάτο Θεσσαλονίκης (1917-2020)

Βιβλιοπαρουσίαση: Εκθέσεις πλήρωσης Καθολικών Επισκοπών στην Ελλάδα (1895-1927)